Sprachkörper

cover-der-sprachkoerperIn the 1980s, the plays of Heiner Müller und Elfriede Jelinek stood out as a radical break with dramatic conventions such as character, narrative context, and the creation of fictitious scenes. Against the backdrop of a new concept of language and theatre, the plays of three prominent contemporary playwrights – Werner Fritsch, Rainald Goetz and Sarah Kane – are subjected to in-depth analysis…

…Anna Opel hypothesises that in these contemporary scripts, the character as a psychological or individual being is dispelled by formations which are abstractly conceived and, above all, linguistically motivated. One of the aims of this research was to determine the consequences of this break with tradition for current theatre aesthetics.

Sprachkörper

Sprachkörper

Zur Relation von Sprache und Körper in der zeitgenössischen Dramatik – Werner Fritsch, Rainald Goetz, Sarah Kane

erschienen im September 2002 im Aisthesis Verlag

In den Theatertexten von Heiner Müller und Elfriede Jelinek zeichnete sich in den 80er Jahren ein radikaler Bruch mit dramatischen Konventionen (wie Figur, Handlungszusammenhang und Schaffen eines fiktiven Szenenkontextes) ab.

Vor dem Hintergrund dieser grundsätzlich anderen und neuen Konzeption von Sprache und Bühne werden die Theaterstücke der drei exponierten zeitgenössischen Autoren Werner Fritsch, Rainald Goetz und Sarah Kane einer intensiven Analyse unterzogen.


Pressestimme: „Mit diesem Buch liegt zweifellos ein zentraler Befund zum aktuellen Stand der Dramen-/Theaterästhetik vor, die an einigen der innovativsten DramatikerInnen – Fritsch, Goetz, Kane – dargestellt wird.“ Deutsche Bücher